Elämä edessä
4.6.2021
Satu puuttuvasta viestintäsuunnitelmasta
16.2.2022
Show all

Kiinnostaako podcast – tässä tsekkilista!

Monet yritykset ja yhteisöt pohtivat oman podcastin tekemistä – tai ovat jo edenneet toiminnan tasolle. Innostus on ymmärrettävää, sillä yritysten podcasteja kuunnellaan keskimäärin kahden tunnin ajan. Siinä ajassa ehtii esittelemään yritykselle tärkeitä teemoja perusteellisesti.

Jos siis edustamasi taho harkitsee oman podcastin tekemistä, oheinen tsekkilista toivottavasti helpottaa pohdintaa. Ennen toimintaan säntäämistä on hyvä pohtia seuraavia:

1. Miksi haluat tehdä oman podcastin?

Motiiveja on monenlaisia. Jos yrityksesi tai yhteisösi tavoittelee mainetta, kunniaa ja listaykkösen asemaa, näihin voi olla työlästä yltää. Realistisempaa on pyrkiä tavoittamaan oikeat kohderyhmät valikoiduilla viesteillä ja kasvattaa organisaatiosi yleistä tunnettuutta. Kannattaa myös varautua siihen, ettei podcast ole taikavipu, josta vetämällä kaikki hyvä sataa laariin saman tien. Podcastin, kuten minkä tahansa viestinnän tekeminen on pitkäjänteistä työtä.

2. Onko sinulla kiinnostavia teemoja, tarinoita ja vieraita?

Hienoa, jos on! Vielä parempaa, jos ne ovat naapurisi tai serkkusikin mielestä kiinnostavia. Yrityksen agendaa ja asiantuntijoita ei kannata tunkea kurkusta alas, vaan lähestyä niitä yleisen kiinnostavuuden kautta. Muista myös tarinoiden ja esimerkkien voima – podcastiin mahtuu asiantuntijoiden ohella myös ns. kokemusasiantuntijoita eli niitä, jotka ovat ilmiön omakohtaisesti kokeneet.

3. Kuunteleeko kohderyhmäsi podcasteja?

Kuuntelee? Hienoa! Muussa tapauksessa miettisin kahteen kertaan podcastin tekemistä. Kyseessä on uusi mediankulutustottumus, ja on aina helpompaa saada jo valmiiksi tavan oppineet ohjelmasi äärelle.

4. Onko sinulla aikaa ja rahaa podcastin tekemiseen?

Kumpaakin löytyy, jes! Aikaa nimittäin tarvitaan runsaasti. Sitä kuluu ensin podcastin konseptointiin ja sen jälkeen vieraiden buukkaamiseen ja jaksojen käsikirjoittamiseen. Ja vasta sitten päästään studioon. Senkin jälkeen hommaa riittää editoinnissa ja markkinoinnissa. Mitä rahaan tulee, niin sitäkin pitää toki olla, muttei tiliä tyhjentää tarvitse. Rahaa tarvitaan paitsi podcastin tuotantoon, myös sen markkinointiin. Näistä jälkimmäisen merkitystä ei voi korostaa liikaa.

5. Oletko valmis markkinoimaan podcastia enemmän kuin uskotkaan?

Olet? Ainoa oikea vastaus. On turhuuden huipentuma tehdä timanttinen podcast, jota kukaan ei löydä. Ja sitä ei löydetä, jos sitä ei markkinoida. Suunnittele siis huolella podcastisi levitys ja markkinointi, sillä sisällön ohella ne ovat menestyksen salaisuus. Valjasta some, uutiskirjeet, tapahtumat ja jopa sähköpostin allekirjoitus podcastin ilosanoman levittämiseen – kuukausien ajaksi.

Jos unelmasi omasta podcastista elää tsekkilistan jälkeenkin, niin anna palaa. Se on ehdottomasti sen arvoista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *