Kiinnostaako podcast – tässä tsekkilista!
2.9.2021
Mikä ihmeen yritystarina?
3.3.2022
Show all

Satu puuttuvasta viestintäsuunnitelmasta

Olipa kerran yritys, joka halusi kasvattaa liikevaihtoaan sekä yrityksen tunnettuutta.

Yrityksen karismaattinen toimitusjohtaja päätti luoda yritykselle sometilit ja kehotti henkilöstöään ”tuuttaamaan niihin jotakin”. Henkilöstö pyöritteli silmiään.

”Eikö meidän kannattaisi tehdä ensin viestintäsuunnitelma?” joku uskalikko kysyi mutta tuli nauretuksi ulos huoneesta.

Henkilöstö teki siis työtä käskettyä ja sitä, mitä kulloinkin mieleen juolahti. Yrityksen Facebook-, Instagram- ja LinkedIn -tileille napsittiin tunnelmakuvia kick off -päivästä, söpöjä otoksia toimistokoirasta sekä Kudos-henkisiä kuvia tiimikaverin onnistumisesta. Toisina päivinä tileillä julkaistiin tiukanjäykkiä postauksia strategiasta ja yrityksen vastuullisista valinnoista (jätteiden kierrätys, sähköauto ja sen sellaiset jutut).

Kunnes tuli päivä, jona karismaattinen toimitusjohtaja mokasi. Tai ehkä henkilöstö oli mokannut jo aiemmin myöntäessään toimarille pääsyn yrityksen sometileille.

No, karismaattinen toimitusjohtaja rentoutui raskaan työviikon päätteeksi (muutamalla) lasillisella punaviiniä ja päätti kirjoittaa rennonletkeän postauksen yrityksen tilille. Hän kuitenkin innostui liikaa ja tuli haukkuneeksi kilpailijan. Ilkeästi ja perusteettomasti.

Ensin älähti kilpailija, sitten koko toimiala. Karismaattinen toimitusjohtaja nukkui krapulaansa pois ja avasi puhelimensa vasta arkena. Henkilöstö (joka on vain töissä täällä) teki samoin.

Todettakoon, että yritys setvi sitä sotkua pitkään. Siivousurakka tuli maksamaan konsulttipalkkioina pitkän pennin, ja siitäkin huolimatta mainehaitta oli tuntuva.

Mikä on tämän tarinan opetus?

✔ Tee se viestintäsuunnitelma!
✔ Puutu kriisiin heti!
✔ Myönnä pääsy sometileille vain harvoille ja valituille!

Ja sitä viiniäkin kannatta siemailla vain kontrolloiduissa olosuhteissa😉.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *