Viestintäpalvelujen ostaja tarvitsee aikaa, rahaa ja selkeyttä. Helppoa, eikö? 😉
Viestintäpalveluiden ostaminen voi muuttua haastavaksi silloin, kun ostaja ei ole kirkastanut itselleen viestinnän tavoitteita. Joskus myös liian kunnianhimoiset tavoitteet voivat seistä onnistumisen tiellä. Jos yritys haluaa kouluttaa 30 asiantuntijaa mestarillisiksi esiintyjiksi kahden tunnin aikana, kannattaa pohtia, ollaanko haukkamassa liian suurta palasta.
Tässä viestintäpalvelujen myyjän neuvoja ostajalle – kaikella rakkaudella tietysti!
Selvitä omat tavoitteesi. Ilman selkeitä tavoitteita ostaminen on pimeässä haparointia. Voit ostaa ja tehdä hyviä juttuja myös ilman selkeitä tavoitteita, mutta silloin onnistuminen on täysin sattumanvaraista – ja vaikeasti toistettavissa.
Varaa riittävästi aikaa (ja rahaa). Muistathan, että viestinnän suunnitteluun ja tekemiseen päästään käsiksi vasta ostoprosessin jälkeen. Varaa siis tarpeeksi aikaa kaikkiin vaiheisiin. Deadline on toki paras muusa, mutta kiire voi pilata briljantitkin ideat. Esimerkiksi pääjohtajan vierailun vaatimaan viestintään kannattaa varautua aikaisemmin kuin viikkoa tai kahta ennen. Mitä rahaan tulee, ole realisti. Viestintä maksaa, olethan ostamassa ammattitaitoa. Älä siis yritä tinkiä (ainakaan liikaa)!
Kysy mitä myyjä suosittelisi. Viestintäpalveluja ostaessa kannattaa luottaa asiantuntijan eli myyjän ammattitaitoon. Uskallan väittää, ettei myyjällä ole ketunhäntää kainalossa. Hän ei siis yritä myydä sinulle mahdollisimman paljoa mahdollisimman kalliilla. Ai miksi ei? Tämä on luottamusbisnestä, ja tyytymätön tai huijattu asiakas ei palaa. Eikä anna suosituksia, päinvastoin.
Ilmoita päätöksesi – kaikille osapuolille. Isot projektit vaativat yleensä kilpailuttamista, ja ostajan koneella lepää tarjouksia useista firmoista. Homman toteuttajaan ollaan pikavauhtia yhteydessä, mutta yleensä rannalle jääneet voivat päätellä lopputuloksen vain sähköpostinsa hiljaisuudesta. Kunniakasta olisi ilmoittaa kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille, mikä sen lopputulos on. Samoin on hyvä menetellä, jos projekti tarjouspyyntöjen jälkeen törmää yrityksen sisäiseen hidasteeseen.
Seuraa onnistumista ja ota opiksesi. Ostoprosessit(kin) ovat aina oppimiskokemuksia. Kirjaa itsellesi ylös ajatuksia siitä, mitä asioita kannattaa tehdä toisin seuraavalla kerralla. Näin kehityt ostajana ja saat seuraavasta projektista enemmän irti.
+ Bonusraita: Tärkeintä on säilyttää molemminpuolinen kunnioitus ja ymmärrys. Jos nyt ei kauppaa syntynytkään, niin aina tulee uusia projekteja. Niitä on helpompi lähteä tekemään, kun on kohdellut toista osapuolta arvostavasti ja kunnioittavasti koko tarjous- ja ostoprosessin ajan.
Haluaisitko ostaa viestintää😁?