Aitouden vaatimus roikkuu painavana yritysten ja vaikuttajien niskassa. Mutta mitä se tarkoittaa?
”Olen vain aito oma itsesi!”
Yhä useampi meistä saa tämän neuvon, kun kysyy, miten somessa ja/tai mediassa menestyisi parhaiten. Sama aitouden vaatimus pätee myös kokonaisten yritysten läsnäoloon ja viestintään.
Mutta mitä tämä mystinen aitous oikein tarkoittaa?
Hahmottelen seuraavassa viisi aitouden ilmenemismuotoa, jotka ovat keskeisiä etenkin yrityksille:
1. Aitous luottamuksen rakennusaineena
Tässä dis- ja misinformaation ajassa luottamuksesta on tullut yhä tärkeämpää – ja samalla vaikeammin rakennettavaa. Aitous ei tarjoa oikotietä onneen, mutta se on merkittävä ainesosa silloin, kun halutaan rakentaa luottamusta sidosryhmiin. Avoimesti, vilpittömästi ja inhimillisesti itsestään viestivästä organisaatiosta huokuu aitoutta. Se taas on omiaan lisäämään sen luotettavuutta asiakkaiden ja yhteistyökumppanien silmissä.
2. Aitous brändin ja identiteetin ytimessä
Moni yritys taistelee tullakseen huomatuksi ja muistetuksi. Tässä auttaa erottuva brändi ja sen identiteetti. Mutta mikä tahansa ei kriittiselle kuluttajalle kelpaa, sillä brändi ei saa olla päälle liimattu tai falski. Jos siis brändin ytimessä ovat eettisyys ja ekologisuus, sen tekojen on parasta kestää tiukkakin tarkastelu. Kuluttajat haistavat valheen tehokkaammin kuin mikään vainukoira.
3. Aitous yrityskulttuurissa
Kukapa ei joskus olisi törmännyt yritykseen, joka on listannut ohjenuorakseen nipun arvoja, jotka eivät näy sen yrityskulttuurissa millään tavalla. Asiakaslähtöisyys, moniarvoisuus ja läpinäkyvyys ovat vain sanahelinää silloin, kun ne eivät heijastu organisaation linjauksissa ja käytännöissä. Jos taas arvot muokkaavat yrityskulttuuria ja päinvastoin, ollaan aitouden äärellä.
4. Aitous kriisin keskellä
Kaikkein kriittisin hetki aitoudelle on silloin, kun yritys joutuu kriisin keskelle. Nopeaa reagointia ja toimintaa vaativa tilanne paljastaa armotta organisaation aitouden asteen. Jos yritys kykenee kriisissään viestimään aidosti (ja jopa heikkoudet tunnustaen), se selviää kuivalle maalle vähemmillä vaurioilla kuin julkisivuaan itsepintaisesti kiillottava verrokkinsa. Vilpittömästi pahoillaan oleva ja opiksi ottava yritys on aseista riisuva aitoudessaan.
5. Aitous ja tarinankerronta
Organisaatioiden viestintä on enenevässä määrin tarinallista. Yritykset kertovat tarinoita mm. historiastaan, toiminnastaan ja asiakkaistaan. Aitoutta huokuvat, rehelliset tarinat rakentavat yhteyttä sidosryhmiin ja toimivat usein tehokkaammin kuin maksettu mainonta. Näin siis silloin, jos tarinoissa ei valehdella, paisutella tai vääristellä.
Aitous siis aidosti kannattaa. Aitous ei kuitenkaan ole aina helpoin tie kuljettavaksi, vaan vaatii rohkeutta. Vyötä siis kupeesi ja katso peiliin.
Kuka ja mikä sieltä pohjimmiltaan katsoo takaisin?