Pomo hei, onko tiimisi täynnä rautaisia osaajia, joiden taitavuutta ei tunnisteta tiimisi ulkopuolella? Piilottavatko vaatimattomat ammattilaiset kynttilänsä visusti vakan alle? Haluaisitko, että heidän osaamisensa saisi ansaitsemansa huomion?
Suomalaista asiantuntijaa vaatimattomampaa olentoa saa hakea! Pomona sinun tehtäväsi onkin rohkaista asiantuntijoita viestimään erikoisalastaan entistä paremmin.
Näin autat heitä eteenpäin:
Laatikaa suunnitelma, jolla tiimi saa lisää näkyvyyttä. Tarjotkaa tiimin kirjoittamia artikkeleita yrityksen sisäisiin viestintäkanaviin (intra yms.). Hyödynnä kaikki mahdollisuudet (kokoukset, sisäiset tapahtumat jne.) nostaa esille tiimisi keskeisiä osaajia. Ehdota tiimisi parhaita esiintyjiä myös yrityksen edustajiksi ulkoisiin tilaisuuksiin. Huomaat pian, että yrityksesi viestintäosasto ja johto ovat vaikuttuneita tiimin aktiivisuudesta.
Opetelkaa viestimään kuin tavikset. Asiantuntijatiimi luo usein oman kielensä, joka vilisee outoja lyhenteitä, erikoissanoja ja vierasperäisiä termejä. Ammattislangi vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta samalla se sulkee muut heimon ulkopuolelle. Karsikaa siis sisäpiirin termit pois ja korvatkaa ne ymmärrettävillä suomenkielisillä vastineilla. Viilatkaa samalla lauserakenteet yksinkertaisiksi ja lauseet tolkullisen mittaisiksi. Olette ottaneet ison harppauksen kohti parempaa viestintää!
Huomioikaa tunteet. Työpaikoilla kaihdetaan usein tunnepitoista viestintää ja pitäydytään faktoissa. Miksi ihmeessä? Kun asioista kerrotaan molemmilla tasoilla – faktat ja tunteet huomioiden – viestintä on vaikuttavampaa. On aivan eri asia kertoa pelkästään uudesta prosessikaaviosta kuin uuden prosessikaavion luonnista ja sen syntyyn vaikuttaneista vastoinkäymisistä ja tärkeistä oivalluksista. Jälkimmäinen, tunteet huomioiva juttu on tarinallisempi ja jää paremmin mieleen.
Unohtakaa turha vaatimattomuus. Niin savanneilla kuin työpaikoillakin taistellaan elintilasta, keinot tosin vaihtelevat. Siinä missä leijona metsästää, asiantuntija innovoi ja hyödyttää oivalluksillaan ydinbisnestä. Kummankaan ei kannata luovuttaa saalistaan kilpailijalle, vaan tehdä selväksi, kuka kaadon takana on. Tässä tarvitaan pomoa; hänen tehtävänään on jakaa kunniaa tiimilleen ja kiittää muita yhteistyöstä.
Harjoitelkaa. Kukaan ei onnistu viestinnässä ensiyrittämällä, paitsi sattumalta. Kaikkea kannattaa siis harjoitella. Tämä pätee niin esiintymiseen kuin kirjoittamiseenkin. Harjoitelkaa ja valmistautukaa tärkeisiin tilaisuuksiin ja antakaa toisillenne palautetta. Pomon tehtävänä on myös rohkaista ja valaa uskoa siihen, että kova työ palkitaan.
Tiimin viestintätaitojen kohenemisesta hyötyvät kaikki. Asiantuntijat ovat entistä motivoituneempia, kun heidän työnsä huomataan. Tiimihenki paranee, kun asioita tehdään ja sparraillaan yhdessä. Pomokin voi ylpeänä esitellä tiiminsä toimintaa omille esihenkilöilleen ja nauttia tehdyn työn tuloksista.
Haluatko kouluttaa tiimiläisistäsi parempia viestijöitä?